fbpx

7 návykov, ktoré poškodzujú kolagén vo vašej pokožke

12. jan 2023Blog

Kolagén je vo svojej najjednoduchšej podobe najrozšírenejším proteínom v ľudskom tele, ktorý je zodpovedný za udržiavanie mladistvo vyzerajúcej pokožky, zdravých vlasov a silných nechtov. Prirodzene, ako starneme, schopnosť nášho tela produkovať kolagén sa začína znižovať a v dôsledku toho koža začína strácať svoju elasticitu. Hoci je proces starnutia nevyhnutnou súčasťou života, niektoré činnosti dokážu tento proces ešte viac urýchliť. Tu je niekoľko každodenných návykov životného štýlu, ktoré nenápadne, ale trvale poškodzujú vaše zásoby kolagénu.

  1. Vystavovanie sa slnku

Pre niekoho je to možno zrejmé, ale nechránené vystavovanie sa slnku je vinníkom číslo jedna, pokiaľ ide o „činnosti, ktoré sú zlé pre vašu pokožku“. Poškodenie UV žiarením spôsobuje, že sa kolagén rozkladá rýchlejšie a to tak, že preniká do strednej vrstvy kože, čo spôsobuje abnormálne nahromadenie elastických vlákien (zodpovedných za vrásky). Nielen to, poškodenie UV žiarením tiež generuje produkciu voľných radikálov, ktoré zvyšujú počet enzýmov, ktoré rozkladajú kolagén a tiež menia genetický materiál bunky, čo môže viesť k rakovine kože.

  1. Nedostatok vitamínu C

Už v roku 1998 vyšla štúdia, v ktorej vedci zistili, že vitamín C (užívaný lokálne aj perorálne) stimuluje syntézu kolagénu, a keďže je silným antioxidantom, pomáha aj proti voľným radikálom, ktoré opäť pôsobia ako katalyzátor pri rozklade kolagénu. Keďže ľudské telo si nedokáže vytvoriť vitamín C samo, strava bohatá na vitamín C je rozhodujúca pre udržanie produkcie kolagénu. Potraviny, ktoré môžete pridať do svojho jedálnička, aby ste zvýšili príjem vitamínu C zahŕňajú citrusové plody, ako sú pomaranče a citróny, tmavú listovú zeleninu ako kel a všetky produkty červenej a žltej farby ako jahody, papája, paprika, paradajky a mnohé iné pre ich vysoký počet antioxidantov.

  1. Nedostatok spánku

Spánok hrá hlavnú úlohu pri obnove imunitného systému, avšak ďalšie štúdie v tejto oblasti ukázali, že keď ste príliš unavení, váš imunitný systém trpí a následne negatívne ovplyvňuje integritu a tvorbu kolagénu a známky starnutia sú výraznejšie.

  1. Príliš veľa cukru

Prostredníctvom prirodzeného fyziologického procesu nazývaného glykácia sa molekuly cukru (ktoré pochádzajú z potravín) pripájajú ku kolagénu a elastínu v našej pokožke, čo môže viesť ku vráskam, zápalom a mnohým ďalším kožným ochoreniam vrátane akné.

  1. Stres

Vysoké množstvo kortizolu (stresového hormónu) môže rozkladať kolagén a elastín pokožky a vytvárať vrásky. Stres môže v tele vyvolať zápal, čo môže viesť k zníženej produkcii kolagénu. Chronický stres má na pokožku také negatívne účinky, že v dôsledku zápalu dochádza k predčasnému starnutiu.

  1. Fajčenie

Negatívne účinky fajčenia sú všeobecne známe, no mnohí ľudia možno nechápu, do akej miery môže ovplyvniť zdravie vašej pokožky. Keď sa pokožka dostane do kontaktu s dymom, drasticky zníži prietok krvi v cievach a výsledkom je, že prirodzene produkovaný kolagén je suchý a slabý, prípadne odumiera. Pravidelné fajčenie môže spôsobiť stratu farby a vysušenie pokožky.

  1. Nadmerné užívanie retinoidov

Je pravda, že retinoidy môžu stimulovať produkciu kolagénu, a preto je retinol jedným z najpopulárnejšou zložkou pleťových krémov. Ale ako všetko, aj retinoidy sa dajú ľahko nadužívať, najmä ak používate silnejší prípravok. Keď nadmerne používate retinoidy (a chemické exfolianty ako AHA a BHA), vystavujete svoju pokožku riziku poškodenia. Porušená kožná bariéra sa bude javiť ako červená, podráždená a svrbivá, alebo môžete dokonca prepuknúť do dermatitídy. Vo všeobecnosti je najlepšie používať retinoidy a exfoliátory jeden až trikrát týždenne.

Aké choroby a  faktory poškodzujú kolagén?

Autoimunitné ochorenia, kedy imunitný systém vášho tela napáda vlastné tkanivo môžu poškodiť kolagén. Reumatoidná artritída, lupus, dermatomyozitída a sklerodermia sú autoimunitné ochorenia spojivového tkaniva, o ktorých je známe, že poškodzujú kolagén. Kolagén môžu poškodiť aj genetické mutácie. Chyby v konštrukcii kolagénu vedú k stavom, ako je Ehlersov-Danlosov syndróm a Osteogenesis imperfecta.

Hladina kolagénu prirodzene klesá s vekom. Ak chcete spomaliť účinky starnutia pokožky, noste opaľovací krém každý deň. Používajte produkty s ochranným slnečným faktorom (SPF) 30 alebo vyšším. Vyhnite sa soláriám. Jedzte dobre vyváženú stravu, ktorá je plná kvalitnej zeleniny, fazule, celozrnných obilnín, orechov a ovocia a mierneho množstva morských plodov, mäsa, hydiny, mliečnych výrobkov a vajec. Naučte sa techniky pre zvládanie stresových situácií a vždy, keď je to možné, darujte si 8 hodín kvalitného spánku. Vaše telo sa vám odvďačí nielen zdravšou a žiarivejšou pokožkou, ale celkovo lepším zdravotným stavom.

Autor článku:
Mgr. Marcela Kozejová Palkechová, PhD.

Tím mojkolagen
info@mojkolagen.sk

Pin It on Pinterest