fbpx

Kolagén je kľúčový pre ochranu kostí žien v menopauze

9. nov 2022Blog

Ženy po menopauze sú najviac ohrozené problémami súvisiacimi s kosťami. Tieto problémy môžu zahŕňať zlomeniny kostí, slabšiu pevnosť kostí, nízku hustotu kostí, stratu kostnej hmoty, postmenopauzálnu osteoporózu a ďalšie. Osteoporóza je ochorenie rednutia kostí, ku ktorému dochádza, keď resorpcia kostí prevyšuje tvorbu kostí. Tomuto stavu predchádza stav známy ako osteopénia, kedy kosti majú nižšiu hustotu, ako je normálne v danom veku. Aj keď osteopénia ešte neznamená, že sa u vás rozvinie osteoporóza, je to znak toho, že ak nebudete správne postupovať bude sa naďalej zhoršovať.

Ako uvádza Slovenská únia proti osteoporóze, osteoporóza postihuje v populácii hlavne staré osoby a ženy v prechode. Odhaduje sa, že rizikom osteoporotickej zlomeniny je ohrozená asi každá tretia žena a asi každý šiesty muž vo veku nad 50 rokov. To predstavuje asi 6-8% populácie. Osteoporóze sa nevenuje pozornosť pre ňu samotnú, ale pre jej komplikácie – zlomeniny, ktoré spôsobuje. Medzi najčastejšie miesta zlomenín patria kosti predlaktia, stavce a horný koniec ramennej a stehennej kosti pričom najobávanejšou zlomeninou je zlomenina krčka stehennej kosti. V roku 1990 sa vyskytlo na svete cca 1,5 milióna takých zlomenín, v roku 2050 sa ich očakáva až 4,5 mil. Enormný nárast zaznamenali krajiny EU v rokoch 1995 -1998 – z 380 tis na 480 tis, čo je cca 25% vzostup. Na Slovensku bolo v roku 1974 zaznamenaných okolo 1 600 týchto zlomenín. Toto číslo v roku 2000 vzrástlo na 10 000.

Na zabezpečenie zdravých a silných kostí je potrebné pravidelné cvičenie a vyvážená strava. Začať môžete zvýšením fyzickej aktivity, ktorá je dôležitá aj pre vaše celkové zdravie. Môžete tiež zvýšiť príjem vitamínu D a vápnika. Absorpcia vápnika je nevyhnutná, pretože kosti fungujú ako úložisko vápnika. Ako ukazujú výskumy jedným z dôležitých doplnkov, ktorý môže pomôcť kostiam je kolagén, ktorý sa nachádza okrem kostí aj v koži, spojivových tkanivách a orgánoch. Niektoré štúdie naznačujú, že hrá kľúčovú úlohu v zdraví kostí a jeho užívanie ako môže pomôcť pri ochrane pred ochorením kostí.

Kolagén – kľúč k silným pružným kostiam

Kolagén je najrozšírenejším proteínom v ľudskom tele. Najvhodnejším typom kolagénu pre zdravé kosti je kolagén typu I. Tvorí viac ako 90 % organickej hmoty kostí a je tiež hlavnou zložkou kože, šliach a väzov. Pomáha formovať naše kosti, kožu a iné tkanivá. Existuje niekoľko spôsobov, ako zvýšiť príjem kolagénu. Jedným zo spôsobov je strava. Najprirodzenejšiu formu kolagénu je domáci vývar z kostí. Kolagén ale obsahujú aj morské plody, hovädzie, kuracie a bravčové mäso.

Suplementácia kolagénu je tiež spôsob, ako získať viac kolagénu. Morské zdroje kolagénu sú zvyčajne najlepším zdrojom kolagénu typu I. Dvojito zaslepená štúdia, ktorú vykonali vedci pre Americkú chemickú spoločnosť uvádza, že po tom ako podávali pacientom s osteoartritídou 2 g hydrolizovaného kolagénu každý deň počas 70 dní  došlo k významnému zníženiu bolesti a zlepšeniu fyzickej aktivity v porovnaní so skupinou, ktorej bolo podávané placebo.

Analytická štúdia, porovnávala 9 vedeckých článkov, ktoré boli publikované v angličtine a portugalčine v období od 1994 do 2014. Vedci zistili, že užívanie kolagénového hydrolyzátu má pozitívny terapeutický účinok pri osteoporóze a osteoartritíde. Môže viesť k zvýšeniu minerálnej hustoty kostí, ktoré majú ochranný vplyv na kĺbovú chrupavku a predovšetkým môže pravidelná suplementácia kolagénu poskytnúť symptomatickú úľavu od bolesti.

V roku 2018 vyšla v časopise Nutrients štúdia, ktorú vykonali vedci z nemeckého inštitútu športu a športovej vedy. Vedci zistili, že suplementácia hydrolyzovaným kolagénom významne zvýšila hustotu kostných minerálov u žien po menopauze, ktoré sa zúčastnili na štúdii. Hlavným výsledkom tejto randomizovanej, dvojito zaslepenej a placebom kontrolovanej štúdie u 131 žien po menopauze bolo, že špecifické kolagénové peptidy významne zvýšili kostnú minerálnu hustotu v driekovej chrbtici a krčku stehennej kosti. Naopak, v skupine s placebom vykazovali ženy o 4,2 % nižšiu kostnú minerálnu hustotu v chrbtici a o 7,7 % nižšiu kostnú minerálnu hustotu v krčku stehennej kosti, čo naznačuje klinicky významný účinok 12-mesačnej liečby.

Vo vedeckej literatúre zatiaľ neexistuje konsenzus čo sa týka optimálneho množstva užívania kolagénu. Stále prebiehajú výskumy, ktoré hľadajú najvhodnejšie dávkovanie hydrolyzovaného kolagénu, no je známe, že už pri dennom užívaní 8g kolagénu došlo k zvýšeniu koncentrácie glycínu a prolínu v plazme a pri dennej dávke zodpovedajúce 12 g sa preukázalo výrazné zlepšenie symptómov osteoartrózy a osteoporózy. Pre zdravie kostí je dôležité vybrať si výživový doplnok kolagénu typu I, ktorý je hydrolyzovaný, aby sa podporilo optimálne vstrebávanie.

Autor článku:
Mgr. Marcela Kozejová Palkechová, PhD.

Tím mojkolagen
info@mojkolagen.sk

Pin It on Pinterest